Frågor och svar

Översikt:

  1. Hur fungerar det att parkera i era parkeringshus?
  2. Vad innebär det nya parkeringssystemet?
  3. Vad tar kameran kort på?
  4. Hur länge sparas bilderna?
  5. När är det gratis att parkera?
  6. Hur länge får jag parkera?
  7. När kostar det att parkera?
  8. Vad kostar det att parkera?
  9. När är p-husen öppna?
  10. Hur gör jag för att komma in/ut när det är stängt?
  11. Kan jag hyra en parkeringsplats?
  12. Har ni långtidsparkering?
  13. Hur fungerar era laddstationer?
  14. Jag har fått en kontrollavgift som jag vill överklaga, hur gör jag?
  15. Vilka p-hus i Varberg äger ni?
  16. Får jag automatiskt kontrollavgift (böter) när min tid gått ut?
  17. Kan jag betala för överskridande timmar?
  18. Hur vet jag när min parkeringstid gått ut?
  19. Hur betalar jag min parkering?
  20. Om jag av gammal vana ställer p-skivna, får jag böter då?
  21. Om något är trasigt eller inte fungerar i P-huset, hur gör jag en felanmälan?
  22. När avslutas min parkering?
  23. Hur fungerar appen "P-hus Varberg"?

1. Hur fungerar det att parkera i era parkeringshus?

Det är gratis parkering alla dagar mellan kl 06-23. Hur länge du får stå parkerad är olika i de olika anläggningarna samt kan det variera på de olika planen i parkeringshusen.

När du kör in i något av våra parkeringshus är det en kamera som läser av din bils registreringsskylt och påbörjar din parkering automatiskt, vid utfart avslutas din parkering på samma vis.

Du behöver ingen p-skiva eller biljett. Du behöver bara hålla koll på hur länge det är tillåtet att parkera på den plats du har valt och hämta din bil innan parkeringstiden är överskriden.

2. Vad innebär det nya parkeringssystemet?

Det är ett enkelt parkeringssystem utan p-skiva, bommar och parkeringsbiljetter. När du åker in i parkeringshuset läser en kamera av ditt registreringsnummer och din parkering startar. En annan kamera registrerar när du åker ut och då avslutas din parkering. Du behöver bara hålla koll på hur länge det är tillåtet att parkera och hämta din bil innan parkeringstiden är överskriden.

3. Vad tar kameran kort på?

Kameran tar enbart bild på fordonet och registreringsskylten.

4. Hur länge sparas bilderna?

VFAB behåller aldrig personuppgifter längre än vad ändamålet kräver. När din bil lämnar parkeringshuset blir den endast en siffra i statistiken.

5. När är det gratis att parkera?

Det är gratis parkering mellan klockan 06-23. Längden för fri parkering skiljer sig i de olika parkeringshusen och i vissa fall även inne i anläggningarna. Se information här, i vår app ”P-hus Varberg” eller vid skyltning i varje parkeringshus.

6. Hur länge får jag parkera?

Det finns både 3-timmars och 10-timmarsparkering. Se skyltning för det aktuella parkeringshuset, i vår app ”P-hus Varberg” eller här.

7. När kostar det att parkera?

I de flesta av våra anläggningar kan du stå parkerad över natten mot avgift. Nattparkering gäller från klockan 23:00 fram till kl 09:00 dagen efter mot betalning. För taxa och hur det fungerar läs här eller i parkeringshuset.

I vårt parkeringshus Briggen finns det möjlighet att parkera i upp till 15 hela dygn mot avgift. För taxa och hur det fungerar läs här.

8. Vad kostar det att parkera

Det är alltid fri parkering enligt tidsangivelserna mellan klockan 06-23 i våra parkeringshus. För nattparkering och dygnsparkering är det olika taxa, läs om våra taxor här.

9. När är p-husen öppna?

Våra parkeringshus är öppna klockan 06-23. Övrig tid är det stängt men möjlighet finns att stå parkerad över natt mot betalning.

10. Hur gör jag för att komma in/ut när det är stängt?

Har du din bil parkerad över natten (efter klockan 23) behöver du portkod för att komma in. Portkoden får du via den betaltjänst du använt för att lösa nattparkering. Se kod i den app du använt eller sms om du använt den tjänsten.

11. Kan jag hyra en parkeringsplats?

Vi har inte några parkeringsplatser för uthyrning.

12. Har ni långtidsparkering?

Långtidsparkering finns i parkeringshus Briggen. Där finns möjlighet till att stå parkerad i upp till 15 dygn mot betalning.

13. Hur fungerar era laddstationer?

Vi har InCharge på våra laddstationer. Du kan starta laddning genom InCharges app, laddkort eller laddbricka. För kundsupport kontakta InCharge här. Laddstolpar som inte fungerar kan felanmälas till InCharge eller direkt till oss här.

14. Jag har fått en kontrollavgift som jag vill överklaga, hur gör jag?

Har du fått en kontrollavgift som du vill bestrida, kontakta Parkering Halland som är det företag som sköter övervakningen av parkeringsplatserna. Överklagan ska göras innan kontrollavgiften betalas. Kontaktuppgifter står på kontrollavgiften.

15. Vilka p-hus i Varberg äger ni?

VFAB äger sex parkeringshus i Varbergs centrum. Du hittar dem i vår app ”P-hus Varberg” eller på denna karta

16. Får jag automatiskt kontrollavgift (böter) när min tid gått ut?

Nej, övervakningen sker fortfarande manuellt av Parkering Halland.

17. Kan jag betala för överskridande timmar?

Nej, det finns ingen möjlighet att betala för fler timmar än de angivna, mellan klockan 06-23 (undantag Briggen som har långtidsparkering). Däremot finns nattparkering klockan 23-06, mot avgift.

18. Hur vet jag när min parkeringstid gått ut?

Ha för vana att titta på klockan när du lämnar din bil eller ladda ner appen ”p-hus Varberg”, den kan ge dig en push-notis när det är börjar bli dags att hämta bilen.

19. Hur betalar jag min parkering?

Mellan klockan 06-23 är det alltid fri parkering enlig tidsangivelse. Ska du parkera över natten (23-06) finns två olika betaltjänster, information finns i parkeringshusen.

20. Om jag av gammal vana ställer p-skivan, får jag böter då?

Nej, så länge bilden står parkerad inom tidsbegränsningen är det helt ok med p-skiva. Men från vecka 27 behövs den inte längre i parkeringshusen, då registreras bilen automatiskt.

21. Om något är trasigt eller inte fungerar i P-huset, hur gör jag en felanmälan?

Du gör en felanmälan via formuläret, Felanmälan för Varbergs Fastighets AB, fyll i samtliga fält i formuläret och bifoga gärna en bild för tydligare beskrivning. 

Vid akuta fel når du oss på telefon 0340-50 60 50. De tider som vi på Varbergs Fastighets AB inte kan svara kopplas samtalet automatiskt till räddningstjänst. 

22. När avslutas min parkering?

Din parkering avslutas när bilen kör igenom utfarten. Har du stått parkerad i en anläggning som har 3-timmars parkering räcker det att du hämtar din bil då tiden går ut. Inga avgifter eller kontrollavgifter skickas automatiskt, så är du vid din bil och påväg ut ur p-huset i rätt tid har du gjort rätt.

23. Hur fungerar appen "P-hus Varberg"?

I samband med digitaliseringen av våra p-hus har vi tagit fram en app, ”P-hus Varberg”, som ytterligare ska underlätta för våra besökare. Att använda appen är helt valfritt, det går lika bra att parkera utan den.

Genom att registrera din bil i appen kan du få push-notiser när din parkeringstid håller på att gå ut, se en karta och få hjälp att navigera efter snabbaste rutt, få uppgift om tillgänglighet, se öppettider, parkeringsvillkor och kontaktuppgifter till Varbergs Fastighets AB. Du kan också gå tillbaka och se din parkeringshistorik under den gångna månaden.

Appen ”P-hus Varberg” finns tillgänglig för både iOs och Android. Appen håller just nu på att synkronisera med det nya parkeringssystemet vilket innebär att funktioner som tillgängligheten kan behöva några veckor på sig att fungera hundraprocentigt. Funktionen push-notiser fungerar som den ska och underlättar din parkering.