Goda grannar på Torggatan

    För två år sedan flyttade Design Only och Jack & Jones in på Torggatan. Det var när SEB flyttade ut som VFAB byggde om banklokalen för att skapa mer aktivitet i stadsrummet och knyta ihop Galleria Trädgården med torghandeln. Vi träffade de båda butikscheferna som båda, trots en snurrig pandemisk vår, nu kan se tillbaka på en helt okej sommar och blickar framåt med framtidstro.

    JACK & JONES

    Intervju med Sofie Wannberg, Butikschef på Jack and Jones.

    Hur har sommaren varit Sofie?
    Den har varit bra! Juli var faktiskt bättre än förra året. Det märks att många stannat kvar i Sverige och semestrat. Våren var tuff och vi märkte av att studenten inte firades lika traditionellt. Vanligtvis brukar vi ha fullt upp med att sälja kostymer i maj och juni. Augusti ser än så länge okej ut.

    Hur har förändringarna sett ut för er med tanke på Corona?
    Den största förändringen är att vi alla fyra i personalstyrkan varit permitterade. I sommar har en av oss jobbat helt och med hjälp av positiv personal har vi kunnat pussla ihop semestrar för alla.

    Praktiskt sett har vi skyltat upp butiken och streckat i golvet för avstånd i kassakön plus att vår kunder har möjlighet att ta handsprit. Men den svåraste biten har varit den sociala avvägningen gentemot kunderna. Hur de önskar att vi beter oss, att hålla avstånd, men ändå vara serviceinriktad. Det har varit jättesvårt!

    Många briljanta idéer har fötts ur krisen. Har ni testat något nytt?
    Vi erbjöd kunderna att köpa kläder via Instagram. Genom att skicka ett PM till oss tar vi beställning på varor, kunden kan betala via swish och vi skickar hem klädbeställning till kundens hemadress. Vi har blivit mer aktiva på sociala medier, något vi var dåliga på tidigare.

    Om jag säger att Varberg är en riktigt bra shoppingstad, vad säger du då?
    Jag tycker det! I Varberg finns det något för alla – Bra butiker, bra fik och bra mat. Det är så lyxigt med de korta avstånden till allt, att man kan shoppa, fika och bada, allt på gångavstånd. Sedan är vi så glada över våra grannbutiker. Det är viktigt med bra grannar, vi hjälps åt att dra kunder.

    Hur ser ni på framtiden?
    Vi ser positivt på framtiden. Jag tror att folk kommer att börja tänka på att handla lokalt. Vi har redan märkt på våra kunders kommentarer att tänket är annorlunda – att vi inte tas för givna längre. Att kunden väljer att komma in till oss och handla ett par byxor istället för att beställa över nätet. Vi ser fram emot att möta varbergarna i höst!

    Design Only

    Intervju med Aneta Szwedek, Butikschef på Design Only.


    Hur har sommaren varit Aneta?
    Vårt besökarantal har minskat, men det räknade vi med i samband med att Corona startade. Utifrån omständigheterna tycker vi ändå att det har gått okej.

    Hur har förändringarna sett ut för er med tanke på Corona?
    Vi har såklart följt Folkhälsomyndighetens alla rekommendationer. Vi har infört extra rutiner kring städ och anpassat avstånd vid kassan med mera för att våra kunder ska känna sig trygga.

    Många briljanta idéer har fötts ur krisen, har ni testat något nytt?
    Vi har framförallt lagt fokus på hur vi får kontakt med, och hur vi möter kunden. För kunder som varit i riskgrupp har vi öppnat butiken utanför ordinarie öppettider så att de kunnat ha butiken för sig själva. Vi har också erbjudit kunder att skicka varor till deras hemadress - något som varit helt nytt för oss, då vi inte bedriver någon e-handel alls. Vår aktivitet på sociala medier har också fått en extra skjuts.

    Om jag säger att Varberg är en riktigt bra shoppingstad, vad säger du då?
    Det håller jag verkligen med dig om! Här finns de flesta kedjorna i en mix med mindre privata butiker. Kombinationen att det både finns en galleria och gatubutiker, ger en mysig shoppingkänsla. Närheten till vattnet är också en del som känns unik. Att först gå en runda på stan för att shoppa och sedan promenera ner till stranden för ett dopp i havet.

    Hur ser ni på framtiden?
    Vi är positiva inför framtiden. Vi har många härliga stamkunder och möter nya hela tiden. Kriser bygger och stärker teamet. Det märker vi både oss kollegor emellan, men också gentemot våra kunder. Det skapas en gemenskap. Många stöttar oss och vi försöker ge den bästa servicen och ett fint utbud tillbaka.

    Publicerad den:

    Senast ändrad: